درباره انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران بیشتر بدانیم

درباره انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران بیشتر بدانیم

انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران (تاسیس ۱۳۹۴)، اولین و تنها انجمن علمی کشور، وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در حوزه ی علوم و معارف نهج البلاغه است.

چهارمین مجمع عمومی انجمن با اهداف:

-ارتقا بخشیدن به امور آموزشی دانشگاه های کشور

-فراهم نمودن فرصت های پژوهشی در حوزه علوم و معارف نهج البلاغه

-توسعه نیرو های متخصص و تجلیل از نخبگان در حوزه علوم نهج البلاغه

در بهمن ماه ۱۳۹۷ برگزار گردید و پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره، برنامه های علمی و پژوهشی انجمن در کارگروه های آموزش، ارتباطات، تولید محتوای علمی، انتشارات، مدیریت نیروی انسانی و بخش دانشجویی آغاز به فعالیت نموده است.

ساختارهیئت مدیره چهارمین مجمع عمومی انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران

رئیس انجمن: آیت الله سید جمال الدین دین پرور

نایب رئیس انجمن: دکتر سید علی علم الهدی (هیئت علمی دانشگاه پیام نور)

خزانه دار انجمن: دکتر محسن قاسم پور راوندی (هیئت علمی دانشگاه کاشان)

دبیر انجمن: دکتر فاطمه سعیدی (دکتری علوم و معارف نهج‌البلاغه)

اعضای هیئت مدیره

۱- آیت الله سید جمال الدین دین پرور

٢- جناب آقای دکتر سید علی علم الهدی (هیئت علمی دانشگاه پیام نور)

٣- جناب آقای دکتر محمد هادی امین ناجی (هیئت علمی دانشگاه پیام نور)

۴- جناب آقای دکتر محمود واعظی (هیئت علمی دانشگاه تهران)

۵- جناب آقای دکتر محمود کریمی بناد کوکی (هیئت علمی دانشگاه امام صادق)

۶- جناب آقای دکتر بخشعلی قنبری (هیئت علمی دانشگاه آزاد)

٧- جناب آقای دکتر محسن قاسم پور راوندی (هیئت علمی دانشگاه کاشان)

٨- سرکار خانم دکتر فاطمه سعیدی (دکتری علوم و معارف نهج‌البلاغه)

٩- سرکار خانم دکتر فتحیه فتاحی زاده (هیئت علمی دانشگاه الزهرا)

١٠- جناب آقای دکتر محمد پارچه باف دولتی (هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث شهر ری)

❅ بازرسان منتخب: 

١- جناب آقای دکتر ناصر نیستانی (هیئت علمی دانشگاه پیام نور)

٢- سرکار خانم الهام توکلی زاده (کارشناسی ارشد نهج البلاغه )

٣- جناب آقای دکتر محمد عترت دوست (هیئت علمی گروه معارف دانشگاه شهید رجایی)

فعالیت ها و خدمات

– راه اندازی دو فصلنامه علمی-پژوهشی، دراسات حدیثه فی نهج‌البلاغه به زبان عربی

– برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی در حوزه نهج‌البلاغه در موسسات دولتی و خصوصی

– برگزاری جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ پیرامون علوم نهج‌البلاغه

– برگزاری همایش ها و جشنواره های کشوری در حوزه علوم نهج‌البلاغه

– حمایت از طرح های پژوهشی بنیادی و کاربردی پژوهشگران در حوزه علوم نهج البلاغه

چارت فعالیت های انجمن مطالعات نهج البلاغه ایران

فصل اول – کلیات و اهداف 

ماده ۱: به‌منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علموم نهج البلاغه و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود  بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌هایآموزه های نهج البلاغه و علوم مربوط به آن ، انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می‌شود، تشکیل می‌گردد.

ماده ۲: انجمن مؤسسه‌ای غیر انتفاعی است و در زمینه‌های علمی و پژوهشی و فنی فعالیت می‌کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‌باشد.

ماده ۳: مرکز انجمن در شهر تهران می‌باشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی می‌تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.

تبصره: هیئت مدیره می‌تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.

ماده ۴: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

فصل دوم – وظایف و فعالیتها:

  ماده ۵: به‌منظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به‌عمل خواهد‌آورد:

۱-۵- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای
با نهج البلاغه سر و کار دارند.

۲-۵- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و
برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.

 ۳-۵- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.

            ۴-۵- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی

۵-۵-  برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی

۶-۵- انتشار کتب و نشریات علمی.

فصل سوم – انواع و شرایط عضویت

  • ۱-۶- عضویت پیوسته۲-۶- عضویت وابسته:۳-۶- عضویت دانشجویی:۴-۶- عضویت افتخاری:۵-۶- اعضای مؤسساتی (حقوقی)تبصره ۱: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته‌های مذکور در بند ۱-۶ می‌توانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.     عضویت پرداخت خواهدکرد.تبصره ۲: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.     ماده ۸: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می‌یابد:۲-۸- عدم پرداخت حق عضویت سالانه
  • تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.
  • ۱-۸- استعفای کتبی
  •  
  • تبصره ۱: پرداخت حق عضویت هیچ‌گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی  انجمن برای عضو ایجاد نمی‌کند.
  •     ماده ۷: هر یکی از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می‌گردد به عنوان حق   
  • تبصره ۲: اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می‌شوند.
  • سازمانهایی که در زمینه‌های علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.
  • شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه‌های علوم انسانی و مطالعات اسلامی حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزنده‌ای نموده‌ باشند.
  • کلیه دانشجویانی که در رشته‌های علوم انسانی و علوم اسلامی به تحصیل اشتغال دارند.
  • اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت ۵ سال به نحوی در یکی از رشته‌های مذکور در بند ۱-۶ شاغل باشند.
  • مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث،علوم حدیث،علوم و معارف نهج البلاغه و رشته‌های وابسته باشند، می‌توانند به‌عضویت پیوسته درآیند.

فصل چهارم – ارکان انجمن

     ماده ۹: ارکان اصلی عبارتند از:

الف: مجمع عمومی                ب: هیئت مدیره                     ج: بازرس

الف: مجمع عمومی

ماده ۱۰ : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

۱-۱۰- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل می‌شود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.

۲-۱۰- مجمع عمومی فوق‌العاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با  تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می‌شود.

۳-۱۰- در صورتی‌که در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل می‌شود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهدیافت. در ضمن اخذ آراء می‌تواند بصورت مکاتبه ای ـ براساس آیین‌نامه‌ای که توسط هیئت مدیره تدوین می‌شود ـ انجام شود.

تبصره ۱: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی به‌صورت کتبی یا آگهی در روزنامه‌ کثیر‌الانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.

تبصره ۲: یک‌سوم اعضای پیوسته می‌توانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.

تبصره ۳: درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهدبود که در تقاضانامه ذکر شده‌است.

تبصره ۴: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.

     ماده ۱۱: وظایف مجامع عمومی

الف مجمع عمومی عادی

  • انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان درصورت وجود بیش از یک بارزس اصلی)
  • تصویب خط مشی انجمن
  • بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
  • تعیین میزان حق عضویت
  • عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
  • بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.

ب  مجمع عمومی فوق‌العاده

  • تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
  • تصویب انحلال انجمن

تبصره ۱: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده تام الاختیار کمیسیون انجمنهای علمی ایران رسمیت می یابد.

تبصره ۲: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه‌ای مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره می‌شوند.

تبصره ۳: اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می‌شوند.

تبصره ۴: اعضای هیئت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده‌اند.

پ هیئت مدیره

ماده ۱۲: هیئت مدیره انجمن مرکب از  ۷عضو اصلی و۳ عضو علی‌البدل است. که هر ۳ سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می‌شوند.

۱-۱۲- هیچیک از اعضا نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.

۲-۱۲- حداکثر دو عضو مشمول بند (۱-۱۲) در صورت کسب بیش از ۳  آراء حاضرین در جلسه می توانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیئت مدیره درآیند.

۳-۱۲- عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.

۴-۱۲- هیئت مدیره حداکثر تا۱۰ روز کاری پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام می‌نماید.

۵-۱۲- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادارر با امضای رییس هیات مدیره  یا نائب  رییس هیات مدیره  خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامه‌های رسمی با امضای رییس هیئت مدیره یا نائب  رییس هیات مدیره  معتبر است.

۶-۱۲- هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.

۷-۱۲- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.

۸-۱۲- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری می‌شود.

۹-۱۲- شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات  ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود.

۱۰-۱۲- درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علی‌البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد.

۱۱-۱۲- شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.

ماده ۱۳: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن می‌باشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است:

۱-۱۳- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی

۲-۱۳- تشکیل گروه‌های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها

۳-۱۳- هیئت مدیره می‌تواند هر اقدام و معامله‌ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام می‌دهد.

۴-۱۳- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا می‌باشد.

۵-۱۳- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.

۶-۱۳- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به‌غیر.

۷-۱۳- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی

۸-۱۳- اجرای طرح‌ها و برنامه‌های علمی در چارچوب وظایف انجمن

۹-۱۳- جلب هدایا و کمکهای مالی

۱۰-۱۳- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی

۱۱-۱۳- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

۱۲-۱۳- ارسال گزارش‌های لازم به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۱۳-۱۳- هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن‌های علمی ارسال نماید.

تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهدداشت.

ج  بازرس (بازرسان)

ماده ۱۴: مجمع عمومی عادی ۲ نفر را به‌عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علی‌البدل برای مدت ۳ سال انتخاب می‌نماید.

تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.

     ماده ۱۵: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است.

۱-۱۵- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی

۲-۱۵- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی

۳-۱۵- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی

تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت

مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرارگیرد.

فصل پنجم – گروههای علمی انجمن

     ماده ۱۶: انجمن می‌تواند گروه‌ها و کمیته‌های زیر را تشکیل  دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت می‌پردازند.

۱)     گروههای تخصصی

۲)     کمیته آموزش و پژوهش

۳)     کمیته انتشارات

۴)     کمیته آمار و اطلاعات

۵)     کمیته پذیرش و روابط عمومی

۶)     کمیته گردهمایی‌های علمی

۱-۱۶- انجمن مجاز به تشکیل گروهها و کمیته‌های دیگری که بر حسب نیاز احساس می‌شود، نیز می‌باشد.

فصل ششم – بودجه و مواد متفرقه

ماده ۱۷: منابع مالی انجمن عبارتند از:

۱-۱۷- حق عضویت‌ اعضا

۲-۱۷- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره‌ای و فروش کتب و نشریات علمی

۳-۱۷- دریافت هدایا و کمکها

۴-۱۷- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهدشد.

ماده ۱۸: درآمدها و هزینه‌های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می‌شود.

ماده ۱۹: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری می‌شود.

ماده ۲۰: هیچیک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ‌گونه سودی اعم از سود سهام یا  سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی‌توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.

ماده ۲۱: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت‌های انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می‌شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

ماده ۲۲: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.

ماده ۲۳: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به  نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه‌ها و احزاب سیاسی را ندارند.

ماده ۲۴: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویه‌ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.

ماده ۲۵: این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل،۲۵ ماده،۵۴زیرماده و ۱۶ تبصره در جلسه مورخ ۲۵/۱۱/۹۴ مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.

اعضای هئیت مدیره انجمن

دکتر علم الهدا

رئیس هئیت مدیره

دکتر علم الهدا

رئیس هئیت مدیره

دکتر علم الهدا

رئیس هئیت مدیره

دکتر علم الهدا

رئیس هئیت مدیره

حامیان انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران

۰ +
نیروی انسانی
۰ +
رضایت مشتریان
۰ +
مدت زمان فعالیت
۰ +
پروژه انجام شده