لوگو انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران

تماس با ما

02135910000

آدرس دفتر ما

تهران - پونک

آئین بزرگداشت روز ملی نهج البلاغه در 21 فروردین 1402 مصادف با 19 رمضان برگزار شد

بسم الله الرحمن الرحیم

آیین بزرگداشت روزملی نهج البلاغه

21 یکم فروردین ماه 1402مصادف با 19 رمضان سال 1444 (ه.ق) که روز ضربت خوردن مولای متقیان امیرمومنان(ع) است با عنوان روز نهج البلاغه نامگذاری گردید.

به همین مناسبت نشستی با حضور اساتید وپژوهشگران ودانشجویان فعال در زمینه نهج البلاغه با همکاری انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران و دانشکده الهیات و معارف اسلامی دانشگاه تهران برگزارشد.

دراین جلسه هریک از اساتید کوتاه به بیان سخنانی پیرامون نهج البلاغه واهداف و برنامه هایی در زمینه معرفی هرچه بیشتراین کتاب شریف درسطح دانشگاهی وجامعه پرداختند.

دکترمحمود واعظی رئیس دانشکده الهیات دانشگاه تهران در سخنان خود گفت: آموزه های نهج البلاغه گزاره هایی حقیقی برای همه زمانها ومکان ها هستند و رسالت امروز ما این است که تلاش کنیم از این کتاب شریف تولید محتوایی متناسب با استاندارهای جهانی تهیه و آن را به جامعه عرض نمائیم چرا که نهج البلاغه شریف به عنوان شارح ومبین آیات الهی می تواند برای جوامع انسانی پویا وتحول آفرین وسازنده باشد.

سپس دکتر محمد امین ناجی نایب رئیس انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران گفت: نهج البلاغه نازله روح امیرالمومنین(ع) می باشد و این کتاب مرهمی است برای دردهای فردی واجتماعی و برای تعلیم وتربیت ما خفتگان که در بستر منیت وحجاب خودخواهی قرارگرفته ایم.

دکترناجی در ادامه سخنان خود گفت: هرکتاب دارای سه عنصرمولف و متن ومخاطب می باشد که اگر مولف توانمند نباشد وبقیه عناصر درست باشند کار درست پیش نمی رود واین سه عنصر در ارتباط تنگاتنگ با هم هستند که درنهج ابلاغه این سه عنصر در کمال خود می باشند متن که سخنان ناب علی(ع) می باشد، مولف که سیدرضی است باهمه جایگاه علمی و ادبی که دارد و مخاطب را هم که حضرت علی(ع) و سید رضی با توجه به فهم مخاطب سخنان را بیان وتنظیم کرده اند.

درادامه دکترعبدالهادی فقهی زاده استاد تمام دانشگاه تهران گفت نهج البلاغه تنها نهج بلاغت نیست بلکه پیش از آن نهج اندیشه دینی و نهج اعتقادات صحیح و خردورزی وعقلانیت اهل بیت عصمت وطهارت است، نهج زندگی مومنان در روش و منش وبینش ورفتار است و درنهج البلاغه سه ساحت مطرح است.

1-ساحت علوم ظاهری

2-ساحت معانی

3-ساحت عملی

که همه این ساحت ها انسان را به سمت زندگی خردمندانه سوق می دهد و سید رضی نهج البلاغه را تدوین کرد برای اینکه منشور حاکمیت دینی باشد و یکی از پیامهای نهج البلاغه می تواند مقابله با دین ورزی های ظاهرگرا باشد.

در این جلسه دکتر محمد مهدی جعفری استاد دانشگاه شیرازکه از نهج البلاغه پژوهان واساتید نامدار نهج البلاغه است تصریح نمود: امام علی(ع) درسراسرزندگی به دوچیز بیش از هرچیز دیگر پایبند بود 1- نظم جامعه 2-همبستگی افراد جامعه

لذا بعد از درگذشت رسول خدا با گذشت از حق خود برای خلافت از یک جنگ داخلی جلوگیری کرد.

آیت الله دین پرور رئیس بنیاد نهج البلاغه و رئیس انجمن علمی مطالعات نهج الباغه ایران، پیام امام (ره) درکنگره هزاره نهج البلاغه را ایراد نمودند  “که ابعاد نظامی وفرهنگی اجتماعی،عرفانی، فلسفی، تربیتی و دیگر بعدهای نهج البلاغه را به مقدار میسور بیان و این کتاب را به جوامع بشری عرضه دارید.”

آیت الله دین پرور درادامه خاطرنشان کردند که روز نهج البلاغه روز فرهنگ نهج البلاغه است.

در این نشست تفاهم نامه ای بین دانشکده الهیات دانشگاه تهران وانجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران امضاء شد و همچنین از کتاب دکتر مجید معارف با عنوان «حدیث بارقه هایی از تاریخ معارف نهج البلاغه» رونمایی شد

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *