لوگو انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران

تماس با ما

02135910000

آدرس دفتر ما

تهران - پونک

گزارشی از دومین سلسله نشست های پرسمان اندیشه در نهج البلاغه با موضوع مهدویت در نهج البلاغه سخنران دکتر مجید فروزان مهر

 

دومین نشست از سلسله نشست‌های  پرسمان اندیشه در نهج‌البلاغه به همت انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران با موضوع “مهدویت در نهج‌البلاغه” و سخنرانی دکتر مجید فروزان مهر، مورخ ۱۴۰۱/۱۲/۲۰ به صورت مجازی برگزار گردید.

آنچه در ادامه می‌آید، گزارشی است از سخنرانی دکتر مجید فروزان مهر در این نشست:

 

 

مهدویت در نهج البلاغه

۱- تبیین قرآنی مهدویت براساس احادیث اهل بیت -علیهم السلام-

۲- آمار مهدویت در نهج البلاغه

۳- متن‌پژوهی مهدویت در نهج البلاغه

 

مهدویت شامل، هر آنچه مربوط به امام مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- می‌شود: مانند قبل و بعد تولد و زمان ظهور حکومت، پساحکومتی و…

هرچیزی که مربوط به اصلاح، ارتقاء و رشد عالم و بشریت می شودکه در قرآن و احادیث دیده می شود.

 

۱- تبیین قرآنی مهدویت براساس احادیث اهل بیت -علیهم السلام-:

مهدویت از طریق قرآن تبیین می‌شود؛ برای جلوگیری از انحراف باید براساس روایات اهل بیت -علیهم السلام- قدم برداریم. بخشی از این احادیث در کلام امیرالمؤمنین -علیه السلام- نقش بسته است و این گنجینه گرانقدر به ما رسیده است.

مسیر راهبردی برای شناخت آیات مهدوی:  آیه محور، رویکرد محور است.

آیه محور در مهدویت:

تطور کمیت آیات ناظر بر مهدویت: الغیبۀ نعمانی(۵)، منتخب الانوار(۱۴)، بحارالانوار(۶۶)، المحجۀ(۱۲۰)، قاطع البیان(۲۰۲)، معجم الاحادیث الامام المهدی -عج-(۲۶۶)، الامام مهدی فی قرآن و السنۀ (۳۰۰)، معجم مهدویت دراحادیث شیعه و اهل سنت (۶۰۰)

رویکرد محور در مهدویت:

رویکرد قرآنی، باعنوانهای: رویکرد احقاق حق (انفال ۷و۸، یونس۸۲، شوری۲۴) رویکردظهور (توبه ۳۳و۴۸، فتح۲۸،صف۹) رویکرد وعده های الهی (نور۵۵- قصص ۵و۶) رویکرد غیبت (ملک۳۰، بقره۳)

رویکرد اصلاح امور(انبیاء۱۰۵)

 

۲- آمار مهدویت در نهج البلاغه:

احادیث مهدوی درکلام امیرالمؤمنین -علیه السلام- (۱۵۷حدیث)، در نهج البلاغه (۱۵حدیث)

 

برخی عناوین مهدویت درنهج البلاغه:

عناوینی که امیرالمؤمنین -علیه السلام- به مهدویت اشاره دارند:

دوران غیبت (خطبه۱۸۲)، آخرالزمان (خطبه ۱۳۸)، یاوران امام مهدی -عج- (غریب الحدیث ۱)، مدیریت صالحان (خطبه ۱۵۰)، امامت و وراثت مستضعفان (حکمت ۲۰۹)، هدایت محوری (خطبه ۱۳۸)، لباس حکمت (خطبه ۱۸۲)،ظهور و دوران بعد از آن(خطبه۱۰۰)

 

۳-متن پژوهی مهدویت در نهج البلاغه

با بررسی خطبه ۱۵۰ این مؤلفه‌ها را می‌توان برداشت کرد:

عدم یأس، استقامت و صبر در دوران غیبت، زمینه‌سازی و تمهید برای ظهور، یاوری امام در زمان ظهور، رفتار بر اساس حکمت و هدایت در دوران امام مهدی -علیه السلام-، بر اساس تحقیقات مختلفی که در کلام امیرالمؤمنین -علیه السلام- در این سده انجام شده و با متن‌پژوهی متوجه می‌شویم که امام علی -علیه السلام- چه چیزی از شناخت مهدویت مدنظرش بوده و چه راهکارهایی بیان نموده‌اند؟ نتیجه اینکه با اصلاح‌گری درفرد، خانه، خانواده و جامعه زمینه برای ظهور امام مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- را فراهم کنیم. مثلاً در خطبه ۱۵۰ حضرت می‌فرمایند: کسانی مانند ابرهای پاییزی دور حضرت مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- جمع می‌شوند، آنقدر ظلم و جور زیاد می‌شود که کسی جرأت الله گفتن ندارد در همین فضا قوم صالحی را می‌آورد که با کمک امامشان زمین را پر از صلح می‌کنند. امام مهدی -عجل الله تعالی فرجه الشریف- مانند صالحان گذشته، صالحانه رفتار می‌کند، اسیران را آزاد می‌کنند، زمین ذخائر خودش را به ائمه اطهار -علیه السلام- باز می‌گرداند. آن چیزهایی که از سنت مرده است زنده می‌کند، امام در رأس هستند و در انتخاب بشریت را هدایت می‌کنند.

به امید آن روز

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *