درباره انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران بیشتر بدانیم

انجمن علمی مطالعات نهج‌البلاغه ایران (تاسیس ۱۳۹۴)، اولین و تنها انجمن علمی کشور، وابسته به وزارت علوم ، تحقیقات و فناوری در حوزه ی علوم و معارف نهج البلاغه است

 چهارمین مجمع عمومی انجمن با اهداف:

-ارتقا بخشیدن به امور آموزشی دانشگاه های کشور

-فراهم نمودن فرصت های پژوهشی در حوزه علوم و معارف نهج البلاغه

-توسعه نیرو های متخصص و تجلیل از نخبگان در حوزه علوم نهج البلاغه

در بهمن ماه ۱۳۹۷ برگزار گردید و پس از انتخاب اعضای هیئت مدیره، برنامه های علمی و پژوهشی انجمن در کارگروه های آموزش، ارتباطات، تولید محتوای علمی، انتشارات، مدیریت نیروی انسانی و بخش دانشجویی آغاز به فعالیت نموده است.

ساختارهیئت مدیره چهارمین مجمع عمومی انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران

رئیس انجمن: آیت الله سید جمال الدین دین پرور

نایب رئیس انجمن: دکتر سید علی علم الهدی (هیئت علمی دانشگاه پیام نور)

خزانه دار انجمن: دکتر محسن قاسم پور راوندی (هیئت علمی دانشگاه کاشان)

دبیر انجمن: دکتر فاطمه سعیدی (دکتری علوم و معارف نهج‌البلاغه)

اعضای هیئت مدیره

۱- آیت الله سید جمال الدین دین پرور

٢- جناب آقای دکتر سید علی علم الهدی (هیئت علمی دانشگاه پیام نور)

٣- جناب آقای دکتر محمد هادی امین ناجی (هیئت علمی دانشگاه پیام نور)

۴- جناب آقای دکتر محمود واعظی (هیئت علمی دانشگاه تهران)

۵- جناب آقای دکتر محمود کریمی بناد کوکی (هیئت علمی دانشگاه امام صادق)

۶- جناب آقای دکتر بخشعلی قنبری (هیئت علمی دانشگاه آزاد)

٧- جناب آقای دکتر محسن قاسم پور راوندی (هیئت علمی دانشگاه کاشان)

٨- سرکار خانم دکتر فاطمه سعیدی (دکتری علوم و معارف نهج‌البلاغه)

٩- سرکار خانم دکتر فتحیه فتاحی زاده (هیئت علمی دانشگاه الزهرا)

١٠- جناب آقای دکتر محمد پارچه باف دولتی (هیئت علمی دانشگاه علوم قرآن و حدیث شهر ری)

❅ بازرسان منتخب: 

١- جناب آقای دکتر ناصر نیستانی (هیئت علمی دانشگاه پیام نور)

٢- سرکار خانم الهام توکلی زاده (کارشناسی ارشد نهج البلاغه )

٣- جناب آقای دکتر محمد عترت دوست (هیئت علمی گروه معارف دانشگاه شهید رجایی)

فعالیت ها و خدمات

– راه اندازی دو فصلنامه علمی-پژوهشی، دراسات حدیثه فی نهج‌البلاغه به زبان عربی

– برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی در حوزه نهج‌البلاغه در موسسات دولتی و خصوصی

– برگزاری جلسات سخنرانی و پرسش و پاسخ پیرامون علوم نهج‌البلاغه

– برگزاری همایش ها و جشنواره های کشوری در حوزه علوم نهج‌البلاغه

– حمایت از طرح های پژوهشی بنیادی و کاربردی پژوهشگران در حوزه علوم نهج البلاغه

چارت فعالیت های انجمن مطالعات نهج البلاغه ایران

فصل اول – کلیات و اهداف 

    ماده ۱: به‌منظور گسترش و پیشبرد و ارتقای علموم نهج البلاغه و توسعه کیفی نیروهای متخصص و بهبود  بخشیدن به امور آموزشی و پژوهشی در زمینه‌هایآموزه های نهج البلاغه و علوم مربوط به آن ، انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران که از این پس در این اساسنامه انجمن نامیده می‌شود، تشکیل می‌گردد.

     ماده ۲: انجمن مؤسسه‌ای غیر انتفاعی است و در زمینه‌های علمی و پژوهشی و فنی فعالیت می‌کند و از تاریخ ثبت دارای شخصیت حقوقی است و رییس هیئت مدیره آن نماینده قانونی انجمن می‌باشد.

     ماده ۳: مرکز انجمن در شهر تهران می‌باشد و شعب آن پس از موافقت کمیسیون انجمنهای علمی می‌تواند در هر منطقه از کشور تشکیل شود.

     تبصره: هیئت مدیره می‌تواند در صورت لزوم نسبت به تغییر نشانی مرکز اصلی انجمن اقدام کند به شرط آنکه موضوع در روزنامه رسمی کثیرالانتشار اعلام شود و کتباً به اطلاع کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برسد.

     ماده ۴: انجمن از تاریخ تصویب این اساسنامه برای مدت نامحدود تشکیل می‌شود و ملزم به رعایت قوانین جمهوری اسلامی ایران است.

فصل دوم – وظایف و فعالیتها:

  ماده ۵: به‌منظور نیل به هدفهای مذکور در ماده (۱) این اساسنامه، انجمن اقدامات زیر را به‌عمل خواهد‌آورد:

۱-۵- انجام تحقیقات علمی و فرهنگی در سطح ملی و بین‌المللی با محققان و متخصصانی که به گونه‌ای
                     با نهج البلاغه سر و کار دارند.

            ۲-۵- همکاری با نهادهای اجرایی، علمی و پژوهشی در زمینه ارزیابی و بازنگری و اجرای طرح‌ها و
                     برنامه‌های مربوط به امور آموزش و پژوهش در زمینه علمی موضوع فعالیت انجمن.

            ۳-۵- ترغیب و تشویق پژوهشگران و تجلیل از محققان و استادان ممتاز.

            ۴-۵- ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و فنی

۵-۵-  برگزاری گردهمایی‌های علمی در سطح ملی، منطقه‌ای و بین‌المللی

۶-۵- انتشار کتب و نشریات علمی.

فصل سوم – انواع و شرایط عضویت

  • ۱-۶- عضویت پیوسته

    مؤسسان انجمن و کلیه افرادی که حداقل دارای درجه کارشناسی ارشد در رشته علوم قرآن و حدیث،علوم حدیث،علوم و معارف نهج البلاغه و رشته‌های وابسته باشند، می‌توانند به‌عضویت پیوسته درآیند.

    ۲-۶- عضویت وابسته:

    اشخاصی که دارای درجه کارشناسی هستند و مدت ۵ سال به نحوی در یکی از رشته‌های مذکور در بند ۱-۶ شاغل باشند.

    ۳-۶- عضویت دانشجویی:

    کلیه دانشجویانی که در رشته‌های علوم انسانی و علوم اسلامی به تحصیل اشتغال دارند.

    ۴-۶- عضویت افتخاری:

    شخصیتهای ایرانی و خارجی که مقام علمی آنان در زمینه‌های علوم انسانی و مطالعات اسلامی حائز اهمیت خاص باشد، یا در پیشبرد اهداف انجمن کمکهای مؤثر و ارزنده‌ای نموده‌ باشند.

    ۵-۶- اعضای مؤسساتی (حقوقی)

    سازمانهایی که در زمینه‌های علمی و پژوهشی مربوط فعالیت دارند می‌توانند به عضویت انجمن درآیند.

    تبصره ۱: افراد دارای درجه کارشناسی در یکی از رشته‌های مذکور در بند ۱-۶ می‌توانند با تصویب هیئت مدیره به عضویت پیوسته انجمن درآیند.

    تبصره ۲: اعضای مؤسساتی به مثابه عضو وابسته انجمن محسوب می‌شوند.

     

        ماده ۷: هر یکی از اعضاء سالانه مبلغی را که میزان آن توسط مجمع عمومی تعیین می‌گردد به عنوان حق   

        عضویت پرداخت خواهدکرد.

    تبصره ۱: پرداخت حق عضویت هیچ‌گونه حق و ادعایی نسبت به دارایی  انجمن برای عضو ایجاد نمی‌کند.

    تبصره ۲: اعضای افتخاری انجمن از پرداخت حق عضویت معاف هستند.

     

         ماده ۸: عضویت در یکی از موارد زیر خاتمه می‌یابد:

    ۱-۸- استعفای کتبی

    ۲-۸- عدم پرداخت حق عضویت سالانه

    تبصره: تأیید خاتمه عضویت با هیئت مدیره است.

فصل چهارم – ارکان انجمن

     ماده ۹: ارکان اصلی عبارتند از:

الف: مجمع عمومی                ب: هیئت مدیره                     ج: بازرس

الف: مجمع عمومی

ماده ۱۰ : مجمع عمومی از گردهمایی اعضای پیوسته به صورت عادی یا فوق‌العاده تشکیل می‌شود.

۱-۱۰- مجمع عمومی عادی سالی یکبار تشکیل می‌شود و با حضور یا رأی کتبی نصف به علاوه یک کل اعضای پیوسته انجمن رسمیت می‌یابد و تصمیمات با اکثر آراء معتبر است.

۲-۱۰- مجمع عمومی فوق‌العاده در مورد ضروری با دعوت هیئت مدیره یا بازرس (بازرسان) و یا با  تقاضای کتبی یک سوم اعضای پیوسته تشکیل می‌شود.

۳-۱۰- در صورتی‌که در دعوت نخست جلسه مجمع عمومی رسمیت نیافت جلسه دوم به فاصله حداقل بیست روز بعد تشکیل می‌شود و با تعداد حاضر در جلسه رسمیت خواهدیافت. در ضمن اخذ آراء می‌تواند بصورت مکاتبه ای ـ براساس آیین‌نامه‌ای که توسط هیئت مدیره تدوین می‌شود ـ انجام شود.

تبصره ۱: دعوت برای تشکیل مجامع عمومی به‌صورت کتبی یا آگهی در روزنامه‌ کثیر‌الانتشار است و باید حداقل پانزده روز قبل از تشکیل مجمع به اطلاع اعضای پیوسته برسد.

تبصره ۲: یک‌سوم اعضای پیوسته می‌توانند مستقیماً اقدام به دعوت برای تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده نمایند مشروط بر اینکه هیئت مدیره و نیز بازرس انجمن به تقاضای ایشان پاسخ منفی داده باشد و در چنین حالتی، ایشان باید در آگهی دعوت به عدم اجابت درخواست خود، توسط هیئت مدیره یا بازرس تصریح نمایند.

تبصره ۳: درصورت تحقق تبصره فوق، دستور جلسه عمومی منحصراً موضوعی خواهدبود که در تقاضانامه ذکر شده‌است.

تبصره ۴: شرایط تشکیل مجمع عمومی فوق‌العاده همانند شرایط تشکیل مجمع عمومی عادی است و تصمیمات با دو سوم آراء معتبر است.

     ماده ۱۱: وظایف مجامع عمومی

الف مجمع عمومی عادی

  • انتخاب اعضای هیئت مدیره و بازرس (بازرسان درصورت وجود بیش از یک بارزس اصلی)
  • تصویب خط مشی انجمن
  • بررسی و تصویب پیشنهادات هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
  • تعیین میزان حق عضویت
  • عزل هیئت مدیره و بازرس (بازرسان)
  • بررسی و تصویب ترازنامه و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های سال مالی گذشته و بودجه سال آتی انجمن.

ب  مجمع عمومی فوق‌العاده

  • تصویب تغییرات در مفاد اساسنامه
  • تصویب انحلال انجمن

تبصره ۱: جلسات مجامع عمومی عادی و فوق العاده با حضور نماینده تام الاختیار کمیسیون انجمنهای علمی ایران رسمیت می یابد.

تبصره ۲: مجامع عمومی توسط هیئت رئیسه‌ای مرکب از یک رییس، یک منشی و دو ناظر اداره می‌شوند.

تبصره ۳: اعضای هیئت رییسه با اعلام و پذیرش نامزدی خود در مجمع انتخاب می‌شوند.

تبصره ۴: اعضای هیئت رییسه نباید از بین کسانی باشند که خود را در انتخابات هیئت مدیره و بازرس کاندیدا کرده‌اند.

پ هیئت مدیره

ماده ۱۲: هیئت مدیره انجمن مرکب از  ۷عضو اصلی و۳ عضو علی‌البدل است. که هر ۳ سال یکبار با رأی مخفی از میان اعضای پیوسته انجمن انتخاب می‌شوند.

۱-۱۲- هیچیک از اعضا نمی‌توانند بیش از دو دوره متوالی به عضویت هیئت مدیره انتخاب شوند.

۲-۱۲- حداکثر دو عضو مشمول بند (۱-۱۲) در صورت کسب بیش از ۳  آراء حاضرین در جلسه می توانند برای یک دوره دیگر به عضویت هیئت مدیره درآیند.

۳-۱۲- عضویت در هیئت مدیره افتخاری است.

۴-۱۲- هیئت مدیره حداکثر تا۱۰ روز کاری پس از انتخاب شدن تشکیل جلسه داده و با رأی کتبی نسبت به تفکیک وظایف خود اقدام می‌نماید.

۵-۱۲- کلیه اسناد تعهد آور و اوراق بهادارر با امضای رییس هیات مدیره  یا نائب  رییس هیات مدیره  خزانه دار همراه با مهر انجمن و نامه‌های رسمی با امضای رییس هیئت مدیره یا نائب  رییس هیات مدیره  معتبر است.

۶-۱۲- هیئت مدیره موظف است برحسب نیاز هر یک ماه یکبار تشکیل جلسه دهد. فاصله بین ارسال دعوتنامه یا تلفن با تاریخ تشکیل جلسه هیئت مدیره حداقل سه روز است.

۷-۱۲- جلسات هیئت مدیره با حضور اکثریت اعضا رسمیت می‌یابد و تصمیمات متخذه با اکثریت آرای موافق، معتبر است.

۸-۱۲- کلیه مصوبات هیئت مدیره ثبت و پس از امضای اعضا در دفتر صورتجلسات هیئت مدیره نگهداری می‌شود.

۹-۱۲- شرکت اعضای هیئت مدیره در جلسات  ضروری است و غیبت هر یک از اعضا بدون عذر موجه به تشخیص هیئت مدیره تا سه جلسه متوالی و پنج جلسه متناوب در حکم استعفای عضو غایب خواهدبود.

۱۰-۱۲- درصورت استعفا، برکناری یا فوت هر یک از اعضای هیئت مدیره، عضو علی‌البدل برای مدت باقیمانده دوره عضویت به جانشینی وی تعیین خواهدشد.

۱۱-۱۲- شرکت بازرس (بازرسان) در جلسات هیئت مدیره بدون داشتن حق رأی مجاز است.

ماده ۱۳: هیئت مدیره نماینده قانونی انجمن می‌باشد و وظایف اختیارات آن به شرح زیر است:

۱-۱۳- اداره امور جاری انجمن طبق اساسنامه و مصوبات مجمع عمومی

۲-۱۳- تشکیل گروه‌های علمی انجمن، تعیین وظایف و نظارت بر فعالیت آنها

۳-۱۳- هیئت مدیره می‌تواند هر اقدام و معامله‌ای را که ضروری بداند در مورد نقل و انتقال اموال غیرمنقول و تبدیل به احسن یا ترهین و فک رهن و استقراض به استثنای واگذاری قطعی اموال غیرمنقول که مستلزم تصویب مجمع عمومی است انجام می‌دهد.

۴-۱۳- جز درباره موضوعاتی که به موجب مفاد اساسنامه اخذ تصمیم و اقدام درباره آنها در صلاحیت خاص مجامع عمومی است، هیئت مدیره کلیه اختیارات لازم برای اداره امور را مشروط به رعایت حدود موضوع فعالیت انجام دارا می‌باشد.

۵-۱۳- تهیه گزارش سالانه و تنظیم تراز نامه مالی و صورتحساب درآمدها و هزینه‌های انجمن برای تصویب در مجمع عمومی و ارائه به مرجع نظارت در موقع مقرر.

۶-۱۳- اقامه دعوی و پاسخگویی به دعاوی اشخاص حقیقی یا حقوقی در تمام مراجع و مراحل دادرسی با حق تعیین وکیل و حق توکیل به‌غیر.

۷-۱۳- انتخاب و معرفی نمایندگان انجمن برای شرکت در مجامع علمی داخلی و خارجی

۸-۱۳- اجرای طرح‌ها و برنامه‌های علمی در چارچوب وظایف انجمن

۹-۱۳- جلب هدایا و کمکهای مالی

۱۰-۱۳- اهدای بورسهای تحقیقاتی و آموزشی

۱۱-۱۳- اتخاذ تصمیم در مورد عضویت انجمن در مجامع علمی داخلی و خارجی با رعایت قوانین و مقررات جاری کشور.

۱۲-۱۳- ارسال گزارش‌های لازم به کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۱۳-۱۳- هیئت مدیره موظف است ظرف حداکثر ۴ ماه پیش از پایان دوره تصدی خود نسبت به فراخوانی مجمع عمومی و انتخاب هیئت مدیره جدید اقدام و بلافاصله نتایج را همراه با صورتجلسه مجمع عمومی برای بررسی به کمیسیون انجمن‌های علمی ارسال نماید.

تبصره: هیئت مدیره پیشین تا تایید هیئت مدیره جدید از سوی کمیسیون انجمن‌های علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری مسئولیت امور انجمن را برعهده خواهدداشت.

ج  بازرس (بازرسان)

ماده ۱۴: مجمع عمومی عادی ۲ نفر را به‌عنوان بازرس اصلی و یک نفر را به عنوان علی‌البدل برای مدت ۳ سال انتخاب می‌نماید.

تبصره: انتخاب مجدد بازرس یا بازرسان بلامانع است.

     ماده ۱۵: وظایف بازرس یا بازرسان به شرح زیر است.

۱-۱۵- بررسی اسناد و دفاتر مالی انجمن و تهیه گزارش برای مجمع عمومی

۲-۱۵- بررسی گزارش سالانه هیئت مدیره و تهیه گزارش از عملکرد انجمن برای اطلاع مجمع عمومی

۳-۱۵- گزارش هرگونه تخلف هیئت مدیره از مفاد اساسنامه به مجمع عمومی

تبصره: کلیه اسناد و مدارک انجمن اعم از مالی و غیرمالی را در هر زمان و بدون قید و شرط باید از سوی هیئت

مدیره برای بررسی در دسترس بازرس (بازرسان) قرارگیرد.

فصل پنجم – گروههای علمی انجمن

     ماده ۱۶: انجمن می‌تواند گروه‌ها و کمیته‌های زیر را تشکیل  دهد که براساس شرح وظایفی که از سوی هیئت مدیره برای آنها تعیین شود به فعالیت می‌پردازند.

۱)     گروههای تخصصی

۲)     کمیته آموزش و پژوهش

۳)     کمیته انتشارات

۴)     کمیته آمار و اطلاعات

۵)     کمیته پذیرش و روابط عمومی

۶)     کمیته گردهمایی‌های علمی

۱-۱۶- انجمن مجاز به تشکیل گروهها و کمیته‌های دیگری که بر حسب نیاز احساس می‌شود، نیز می‌باشد.

فصل ششم – بودجه و مواد متفرقه

ماده ۱۷: منابع مالی انجمن عبارتند از:

۱-۱۷- حق عضویت‌ اعضا

۲-۱۷- درآمدهای ناشی از ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی و مشاوره‌ای و فروش کتب و نشریات علمی

۳-۱۷- دریافت هدایا و کمکها

۴-۱۷- کلیه عواید و درآمدهای انجمن صرف اهداف و موضوع ماده ۵ این اساسنامه خواهدشد.

ماده ۱۸: درآمدها و هزینه‌های انجمن در دفاتر قانونی ثبت و شرح آن هر سال پس از تصویب در مجمع عمومی به کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ارسال می‌شود.

ماده ۱۹: کلیه وجوه انجمن در حساب مخصوصی به نام انجمن نزد بانکهای کشور نگهداری می‌شود.

ماده ۲۰: هیچیک از مؤسسین یا صاحبان سرمایه حق برداشت یا تخصیص هیچ‌گونه سودی اعم از سود سهام یا  سرمایه را نداشته و خود و وابستگان درجه یک آنها نمی‌توانند مبادرت به انجام معاملات با مؤسسه نمایند.

ماده ۲۱: کلیه مدارک و پرونده مالی و غیرمالی مرتبط با فعالیت‌های انجمن در محل دفتر مرکزی انجمن نگهداری می‌شود و در موقع مراجعه مرجع نظارت یا سایر مراجع صلاحیت دار در اختیار آنان قرار خواهد گرفت.

ماده ۲۲: هرگونه تغییر در مفاد اساسنامه، پس از تصویب کمیسیون انجمنهای علمی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری معتبر است.

ماده ۲۳: انجمن تابعیت جمهوری اسلامی ایران را دارد و اعضای آن به  نام انجمن حق فعالیت سیاسی یا وابستگی به گروه‌ها و احزاب سیاسی را ندارند.

ماده ۲۴: درصورت تصویب انحلال انجمن در مجمع عمومی، همان مجمع هیئت تسویه‌ای را برای پرداخت دیون و وصول مطالبات انجمن انتخاب خواهدکرد. هیئت تسویه موظف است پس از وصول مطالبات و پرداخت بدهیها کلیه داراییهای منقول و غیرمنقول انجمن را با نظارت وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به یکی از مؤسسات آموزشی یا پژوهشی کشور واگذار کند.

ماده ۲۵: این اساسنامه مشتمل بر ۶ فصل،۲۵ ماده،۵۴زیرماده و ۱۶ تبصره در جلسه مورخ ۲۵/۱۱/۹۴ مجمع عمومی انجمن به تصویب رسید.