لوگو انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران

تماس با ما

02135910000

آدرس دفتر ما

تهران - پونک

اولین نشست تخصصی مدیران گروه علوم قرآن وحدیث در حوزه علوم ومعارف نهج البلاغه

گزارش” اولین نشست تخصصی مدیران گروه علوم قرآن و حدیث در حوزه علوم و معارف نهج البلاغه”

این گردهمایی با حضور مدیران گروه علوم قرآن وحدیث در دانشگاه های تهران، علامه طباطبایی، امام صادق (ع) ،پیام نور،آزاد، کاشان ، اصفهان ، یزد، لرستان ، شهید رجایی، بیرجند و سخنرانی آیت الله سیدجمال الدین دین پرور، دکتر سید علی علم الهدی، دکتر فاطمه سعیدی و دکتر عبدالهادی فقهی زاده، در اول آبان ماه سال ۱۳۹۹برگزار گردید.
پس از تلاوت آیاتی از قرآن و پخش سرود ملی ایران، دکتر سید علی علم الهدی نائب رئیس انجمن، ضمن خیر مقدم به   مدعوین، با ذکر مقدمه ای به بیان راه  اندازی رشته ی علوم نهج البلاغه و معارف علوی در مقطع کارشناسی پرداختند و آن را به عنوان یکی از ماموریت های انجمن در راستای منویات مقام معظم رهبری دانستند.
 ایشان افزودند: در حال حاضر انجمن، موضوع بررسی ۶۰ واحد درسی تخصصی رشته دانشگاهی نهج البلاغه را در دستور کار دارد، زیرا ترویج و گسترش این رشته می تواند در حوزه معارف اسلام و تولید مقالات مقالات علمی تاثیر به سزایی در علوم اسلامی داشته باشد.
سپس آیت الله سید جمال الدین دین پرور، ریاست انجمن، با بیان ضرورت گسترش معارف وفعالیت های اخلاقی و ترویجی درعصر حاضر افزودند: در زمانی که امیر المومنین (ع) خلیفه بودند، مباحث فضائل انسانی نقش محوری داشت که بایستی این مقوله به عنوان نقش اساسی در دانشگاه ها رونق گیرد تا در میان نخبگان ترویج پیدا کند و نهج البلاغه ویژگی منحصر به فردی دارد که امروز می تواند مشکلات جامعه را برطرف کند و در دانشگاه ها که محل تحول علمی کشور است بایستی فرهنگ اسلامی با رویکرد نهج البلاغه ای ترویج پیدا کند زیرا مبدا هر تحولی در جامعه، فرهنگ است.
 
دکتر فاطمه سعيدي، دبير انجمن علمي مطالعات نهج البلاغه ايران، سومين سخنران اين نشست بودند. ايشان در آغاز سخنرانی  خود، ضمن تقدیر از تمامی اساتید و کادر اجرایی انجمن که تاکنون در انجام بهینه ی فعالیت ها، نقش به سزایی داشتند، بیان کردند: امروز توانسته ایم به لطف خدا فعالیت های نهج البلاغه ای را در دانشگاه های کشور نهادینه کنیم و از سال ۹۷ تا کنون با استقبال گسترده از سوی اساتید، اعضای هیئت علمی و دانشجویان مقاطع ارشد و دکتری و حوزویان در سراسر کشور برای عضویت رسمی در انجمن مواجه بوده ایم.
ایشان با اشاره به برگزاری سلسله کارگاه های علمی-تخصصی نهج البلاغه ای، برگزاری سلسله نشست‌های ارائه رساله های دکتری علوم و معارف نهج البلاغه، برگزاری اولین مجمع عمومی دانش آموختگان دکتری علوم و معارف نهج البلاغه در کشور، ارسال نامه ی جذب اعضای هیئت علمی در رشته ی علوم و معارف نهج البلاغه به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری، افتتاح شعبه ی انجمن در استانمازندران، عقد تفاهم نامه بین انجمن های علمی وزارت علوم با انجمن علمی مطالعات نهج البلاغه ایران،
 از افتتاح دومین شعبه ی انجمن در استان  اصفهان، هم زمان با میلاد مسعود پیامبر اکرم (ص) و امام صادق (ع) خبر دادند.
دکتر فاطمه سعیدی تصریح کردند، سایت انجمن به آدرس: https://nahjalbalaghah.ir ، اکنون در اختیار دانشگاه ها و دانشجویان قرار گرفته است و انجمن در تمامی پیام رسان های واتساپ، 
 بله، سروش، ایتا و تلگرام فعال است.
ایشان افزودند: به امید خدا تا پایان سال ۹۹ مجوز نشر برای انجمن اخذ خواهد شد و آثار برگزیده ی دانشگاهی از سوی انجمن به چاپ خواهد رسید و دفترچه ی کارشناسی رشته ی علوم نهج البلاغه و معارف علوی، پس از بررسی و مشورت در کارگروه های علمی به وزارت علوم،تحقیقات و فناوری ارسال خواهد شد تا پس از موافقت از سوی وزارت خانه، این رشته از مقطع کارشناسی تا دکتری به طور پیوسته جذب دانشجو داشته باشد.
دبیر انجمن، با بیان این موضوع که  درخواست های متعددی از سوی انجمن های  دانشجویی داشته ایم بیان کردند: ما آمادگی فعال کردن دفاتر دانشجوییِ انجمن علمي مطالعات نهج البلاغه ايران را در دانشگاه ها داریم و از مدیران گروه علوم قرآن و حدیث درخواست کردند فضای دانشجویی را در دانشگاه ها به سمت انجمن و فعالیت های نظام مند در حوزه ی علوم و معارف نهج البلاغه، هدایت کنند.
دکتر عبدالهادی فقهی زاده، معاون محترم قرآن و عترت ،در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سخنران چهارم نشست بودند.ایشانبا بیان پیشینه ای از تاسیس رشته ی نهج البلاغه در دانشگاه ها تصریح کردند: آثار علمی تولید شده ی دانشجویان در حوزه ی نهج البلاغه می تواند تحول بزرگی در معارف اسلامی ایجاد کند و زمینه را برای واکاوی معارف فراهم کند. زیرا جایگاه و شان نهج البلاغه تفضیل و تفسیر مفاهیم قران کریم است و اکنون فارغ التحصیلان این رشته می توانند به عتوان اعضای هیئت علمی دانشگاه ها فعالیت کنند.
در بخش دوم نشست، ضمن بیان گزارشی از دفترچه ی کارشناسی رشته ی علوم نهج البلاغه و معارف علوی مدیران گروه به بیان نظرات و پیشنهادات پرداختند و تصمیمات مربوطه اخذ گردید.
بیان دیدگاه و نظرات مدیران گروه علوم و قرآن و حدیث دانشگاه های اصفهان، لرستان، یزد، بیرجند، به صورت ویدئو کنفرانس.
 بررسی دفترچه رشته ی علوم نهج البلاغه و معارف علوی در مقطع کارشناسی.

اخبار مرتبط

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *